Duchowość i pedagogika ignacjańska
„Jest czymś wielce niebezpiecznym chcieć wszystkich prowadzić tą samą drogą do doskonałości; taki człowiek nie rozumie, jak różne i jak liczne są dary Ducha Świętego.” – Św. Ignacy Loyola
Dla osób wierzących duchowość jest czymś naturalnym, choć czasem mylona z praktykami religijnymi. Ona jest aspektem życia, który odnosi się do spraw najważniejszych, do „wielkich pytań”: kim jestem?, skąd się bierze moja wartość?, jaki jest sens mojego życia?, jak być szczęśliwym?, jak przeżywać cierpienie i śmierć? Osoby w każdym wieku – zarówno dzieci, młodzież, jak i dorośli, mierzą się z tymi pytaniami i szukają na nie odpowiedzi. Duchowość pozwala nam także – przez praktykę modlitwy i uważności, czyli bycia tu i teraz – doświadczyć bycia obdarowanymi, a z tego rodzi się wdzięczność i pozytywne nastawienie do życia.
Jako szkoła przyjazna dziecku stwarzamy klimat pozwalający uczniom spokojnie zmierzyć się z „wielkimi pytaniami” oraz pokazujemy, jak mogą rozwijać duchowy wymiar swojego życia.
Jesteśmy szkołą katolicką prowadzoną przez Mocnych w Duchu (którymi opiekują się jezuici), a więc żyjemy duchowością Kościoła – wspólnie modlimy się, świętujemy, stwarzamy możliwość korzystania z sakramentów. Szczególne ważna jest dla nas duchowość i idee pedagogii ignacjańskiej, która nieustannie inspiruje naszą działalność.
Zobacz jak wyglądała Eucharystia inaugurująca rok szkolny:
Wspieraniu rozwoju duchowego służą:
• kadra wrażliwa na sprawy duchowe
• stałe towarzyszenie duchowe
• codzienna kilkuminutowa modlitwa w szkole
• szkolne uroczystości i święta
• szkolne lub klasowe nabożeństwa i msze św.
• rekolekcje szkolne przygotowywane osobno dla poszczególnych roczników
• praktyka medytacji i refleksji w ramach rekolekcji i modlitw codziennych
• lekcje religii gdzie kładziemy szczególny nacisk na umiejętność posługiwania się Biblią oraz osobistą relację z Bogiem
• elementy formacji duchowej w różnych projektach szkolnych i międzyszkolnych